Share |

onsdag 2 mars 2011

Det GLÖDer om unga människors dikter

Ibland
Ibland tror jag
att du är den ende
som kan göra mig riktigt lycklig

Ibland tror jag
att du en den ende
som kan få mig att le

Men innerst inne
vet jag att det inte är sant
men hur ska jag kunna släppa in dom
när du står i vägen?

av maijah, GLÖD - Att få vara nära dig lycklig och gåshuden, s. 128

Kommer du ihåg tidningen GLÖD? Den delades ut i skolorna och på ungdomsmottagningen i flera års tid och jag längtade alltid efter nästa nummer. Det första jag bläddrade fram till var alltid dikterna, för de var oftast så jäkla bra och de träffade väldigt ofta mitt i prick i mitt tonårshjärta. Just den här dikten ovan träffar rätt den med, även om det är ett bra tag sedan jag var tonåring nu. 

På tal om att inte vara barn och tonåring längre. Jag blir nog aldrig så vuxen som jag trodde att jag skulle bli. Möjligtvis är det barnsligheten jag strävar efter att bevara hela tiden. För jag tror att min barnslighet hjälper mig att våga vara mer vuxen. Kanske låter skumt, men på något sätt så känns det som det är så.

GLÖD som gavs ut av Statens folkhälsoinstitut lades ner i september 2009. Det finns fortfarande gamla nummer kvar att köpa, om man man känner för det. Även tre diktböcker: Bläck på mina fingrar (2000), Det kliar i mitt hjärta (2001) samt Att få vara nära dig lycklig och gåshuden (2003) som består av unga personers dikter som skickades in till tidningen GLÖD. Här är siten. Jag rekommenderar! 
Lärartips! Till dig som arbetar som lärare i svenska passar ju tidningarna/diktböckerna perfekt (eller om ni arbetar tematiskt) även för dig som är engelsklärare, då två nummer finns på engelska också.

2 kommentarer:

  1. Minns Glöd-tidningen... med ömhet =)

    SvaraRadera
  2. Eller hur, den var riktigt bra :) Synd att de inte ger ut den längre.

    SvaraRadera